merknaam registeren

3 tips om op te letten bij een merkregistratie

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om hun merk te registreren. Een verstandige keuze als je jouw merknaam optimaal wilt beschermen. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om je bedrijf niet alleen binnen ons land, maar ook in de Benelux of op Europees- en internationaal vlak uit te breiden. Doordat er tegenwoordig zó ontzettend veel merken bestaan, is het moeilijk om nog te scoren in uniciteit en een merk te vinden die past bij jouw bedrijf, product en gegeven diensten. Als je dit op internationaal gebied wilt doen, lijkt deze klus bijna onmogelijk. Het bedenken van een sterk merk is volgens Merkenspot van cruciaal belang voor een optimale bescherming van jouw bedrijf. Makkelijk is dit echter niet. Wij geven je 3 tips om op te letten bij een merkregistratie.

#1 Doe research naar de beschikbaarheid van jouw merk

Alle bekende merknamen zijn ooit begonnen met een simpel idee en een hoop research. Het lijkt misschien een open deur, maar we mogen deze tip zeker niet achterwege laten in dit rijtje. Door research te doen naar de beschikbaarheid van jouw merk, voorkom je onnodige kosten als je een al bestaand merk probeert te registreren. Bekijk hierbij niet alleen dezelfde merknamen, maar ook namen die hier sterk op lijken. Deze kunnen twijfels oproepen bij het merkenbureau, waardoor het merk geweigerd kan worden.

Waarschijnlijk Google je je op dit moment al suf naar jouw bedachte merknaam en ben je dolgelukkig als dit geen resultaten oplevert, als je vervolgens ook nog eens niets kunt vinden bij de Kamer van Koophandel, denk je direct dat je eindelijk dé perfecte naam hebt gevonden. Zo makkelijk is dat echter niet. De Kamer van Koophandel laat enkel de merken zien die voorkomen in jouw branche en regio, het is dan ook heel goed mogelijk dat er landelijk meerdere soortgelijke merknamen bestaan. Research in het officiële merkenregister mag dan ook niet ontbreken.

merkrecht

#2 Bepaal een strategie

Veel ondernemers denken dat enkel het bedenken van een unieke merknaam voldoende is om opgenomen te worden in het merkregister. Niets is echter minder waar. Natuurlijk zijn er niet alleen maar beren op de weg, maar het proces naar merkregistratie is ontzettend ingewikkeld en tijdrovend. Je kunt een merknaam niet zomaar deponeren, hier moet een goede strategie achter zitten. Zeker als je wilt uitbreiden naar het buitenland is een strategie van essentieel belang. Zo kan een registratie in de Benelux voor veel ondernemers een goede eerste stap zijn. Direct de Europese Unie in trekken lukt slechts weinig bedrijven. Hier zijn immers enorm veel lidstaten waardoor de kans op verhoogde concurrentie veel groter is. De Benelux is een goede opstap om jouw bedrijf meer naamsbekendheid te geven, vervolgens kan je een strategie bedenken om een volgende stap op de internationale ladder te maken.

#3 Schakel een jurist of advocaat in

Een merknaam registreren is ontzettend complex en vraagt om veel expertise. Slechts weinig ondernemers beschikken zelf over de tijd en kennis om de merkregistratie soepel te laten verlopen. Het is dan ook raadzaam om een jurist of advocaat die gespecialiseerd is in het vastleggen van merknamen in te schakelen. Deze voorziet je niet alleen van het broodnodige advies, maar zal de kans op een succesvolle merkregistratie drastisch verhogen.

advocaat inschakelen