zzper en advocaten

ZZP’er en advocatuur: gaat dat wel samen?

In Nederland zien we steeds meer ZZP’ers de markt betreden. Vooral de jongere generaties beginnen steeds vaker als eigen ondernemer. Ondertussen stijgt ook de verborgen werkeloosheid onder ZZP’ers steeds meer. Er doen zich veel verontrustende verhalen de ronde over. Maar hoe zit dit eigenlijk in de advocatuur? Krijgen zij wel voet aan de grond in onze markt? En is er eigenlijk wel ruimte voor de advoaat-zzp’ers?

Zelfstandigen in de advocatuur

De meeste zelfstandigen in de advocatuur worden ingehuurd door grote bedrijven. Zij bieden hun diensten aan en krijgen vervolgens opdrachten vanuit andere bedrijven. Toch kleven hier ook enorm veel nadelen aan. Voor grote bedrijven is het soms erg lastig om een ZZP’er in te huren. Er moet immers wel een contract getekend worden en daarbij moet er rekening worden gehouden met bedrijfsongevallen. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan: ZZP’ers vallen immers onder geen enkel contract.

Een klein aantal zelfstandigen in de advocatuur oefenen het beroep ook daadwerkelijk vrij uit. Zij hebben geen personeel en beschikken niet over een baas. Voor hun is het een zeer moeilijke taak om klanten te werven. Je moet toch over enige autoriteit beschikken om klanten geïnteresseerd te maken in jouw bedrijf. Zeker in de advocatuur zoeken mensen vooral naar bedrijven met naamsbekendheid. Hoe pakken zij dit dan aan en wat als jij hier zelf ook in geïnteresseerd bent? Hoe start je als ZZP’er in de advocatuur?

Starten als ZZP’er in de advocatuur

Waar begin je precies als je wilt starten als ZZP’er in de advocatuur? Allereerst is het uiteraard belangrijk dat je je bedrijf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dat je beschikt over de juiste papieren en ervaring. Dan komt de lastige taak om daadwerkelijk klanten te werven. Zeker in de advocatuur is het belangrijk dat jouw bedrijf over autoriteit gaat beschikken en diensten en producten aanbiedt die de klanten interesseren. Met de volgende tips maak jij al de eerste stappen naar een succesvol bedrijf.

  • Zorg allereerst voor een kwalitatieve website: zo kom je hoger in Google en kan je een grotere doelgroep bereiken. Je kunt hiervoor verschillende SEO-technieken toepassen. Zoekmachine adverteren is snel terug te verdienen en geeft een blijvend effect.
  • Maak passende webteksten voor je site en maak de website zo aantrekkelijk mogelijk. Illustreer je teksten met foto’s en gebruik (tussen)kopjes. Zorg dat je teksten minimaal 300 woorden per stuk bevatten en gebruik verschillende zoektermen om gevonden te worden in Google.
  • Maak gebruik van een zoekmachine optimalisatie bureau om er zeker van te zijn dat je de juiste technieken hanteert.
  • Adverteer via social media kanalen, zo bereik je een zeer brede doelgroep. Ook een blog met wat leuke anekdotes over jouw werkzaamheden doen het vaak erg goed om meer bezoekers te trekken.
  • Vind je het niet erg om regelmatig via een opdrachtgever te werken? Neem dan eens contact op met wat grotere bedrijven in de advocatuur. Vaak krijgen zij meer werk binnen dan ze op dat moment aan kunnen en dan is hulp van een ZZP’er nooit weg.